Fri, July 15, 2011
World > Europe > News Corp. in hacking scandal

Ex-UK PM 'targeted by Sunday Times'

2011-07-12 06:01:47 GMT2011-07-12 14:01:47(Beijing Time)  SINA.com

File photo of former British Prime Minister Prime Minister Gordon Brown, Elisabeth Murdoch, daughter of media magnate Rupert Murdoch(L2) and chief executive of News International Rebekah Brooks (R3)during a reception for women in business at 10 Downing Street in London.

Britain's Prime Minister Gordon Brown, accompanied by his wife Sarah (L), speaks in front of his official residence of 10 Downing Street in London in this May 11, 2010 file photo. Journalists from across Rupert Murdoch's stable of newspapers repeatedly tried to hack into the phone of Gordon Brown when he was British finance minister and prime minister, the Guardian and Independent newspapers reported on their websites on July 11, 2011.[Photo/Agencies]

File photo of Britain's Prime Minister Gordon Brown, accompanied by his wife Sarah (L) and children John Macaulay and James Fraser, leaves his official residence of 10 Downing Street in London in this May 11, 2010. Journalists from across Rupert Murdoch's stable of newspapers repeatedly tried to hack into the phone of Gordon Brown when he was British finance minister and prime minister, the Guardian and Independent newspapers reported on their websites on July 11, 2011.[Photo/Agencies]

Rebekah Brooks, the chief executive of News Corp's crisis-hit British newspaper arm, reads a copy of The Times newspaper as she leaves News International building in Wapping, London July 11, 2011.

LONDON — Rupert Murdoch's media empire was besieged Monday by accusations that two more of his British newspapers engaged in hacking, deception and privacy violations that included accessing former Prime Minister Gordon Brown's bank account information and stealing the medical records of his seriously ill baby son.

His reporters were also accused of paying Queen Elizabeth II's bodyguards for secret information about the monarch, potentially jeopardizing her safety.

If proven, the charges by rival newspapers would dramatically increase the pressure on top Murdoch executives so far largely insulated from the scandal.

The public outrage began a week ago over wrongdoing at the Murdoch-owned best-selling tabloid News of the World. It has since disrupted the media titan's plans to take over highly profitable satellite broadcaster British Sky Broadcasting and slashed billions off the value of his global conglomerate News Corp.

In Britain, the scandal has cast a harsh light on the unparalleled political influence of Murdoch's collection of newspapers and is taking an increasing toll on Prime Minister David Cameron. The conservative leader's former communications chief, Andy Coulson, was arrested last week in connection with alleged payoffs to police when he was editor of News of the World.

With political pressure rising, a final decision on the $12 billion (7.5 billion pound) BSKyB takeover was delayed after Murdoch withdrew a promise to spin off news channel Sky News. It was seen as a tactical move that forced the British government to refer the bid to authorities charged with enforcing anti-monopoly laws, delaying any decision for months.

Analysts said Murdoch's move amounts to a favor for Cameron, sparing the prime minister the possibility of an embarrassing defeat in the House of Commons.

The takeover will be spared scrutiny during a period of once-unimaginable public criticism of Murdoch's British operation, News International, fueled by a relentless stream of new allegations of wrongdoing at its properties.

London's Evening Standard newspaper reported that corrupt royal protection officers sold personal details about Queen Elizabeth II — including phone numbers and tips about her movements and staff — to journalists working for the Murdoch tabloid News of the World, raising questions over a breach in national security.

The scandal spread beyond the now-defunct tabloid, with British media reporting Monday that Brown was one of thousands whose privacy was breached by News International papers, saying that his personal details — including his bank account and his son's medical records — had been stolen by people working for the Sun and the Sunday Times. None of the media cited sources.

The Guardian, which set off the scandal last week with a report that the News of the World had hacked the phone of a missing 13-year-old girl who was later found murdered, said on its website that the Sun had illegally obtained details from the medical records of Brown's 4-year-old son Fraser, who has cystic fibrosis.

The Sun broke the story of Fraser's illness soon after he was born in 2006.

The Guardian reported that News International chief executive Rebekah Brooks, then editor of the Sun, contacted the Browns before publication to say that the paper had details from Fraser's medical file. The Browns were extremely distressed by the story, friends told the Guardian.

 [1] [2] [Next]

| PRINT | RSS

Add Your Comments:

Your Name:
Your Country:
Comment:
(English Only)
 
Please read our Terms of Service. Messages that harass, abuse or threaten others; have obscene or otherwise objectionable content; have spam, commercial or advertising content or links may be removed.

SPECIAL COVERAGE

MOST VIEWED

LATEST VIDEO

PICTURE GALLERY